dinsdag 8 juni 2010

het dak van mijn wereld...

Dag iedereen!

Het is even geleden dat ik jullie een update gaf van mijn leven hier in Nepal... Vandaar dat ik jullie met een hoopje wistjedatjes zoet zal proberen houden...

Wist je dat?

- onze stage er sinds 26 mei officieel op zit
- dit ons zowel met opluchting als met leegte vulde
- 5 maanden een lange periode is om stage te lopen - in 2 verschillende landen nota bene-
- de toerist uithangen in diezelfde landen ook zeer vreemd is na zo'n intense inleefperiode
- wij daar uiteraard ook snel aan wennen :-)
- ons trio intussen een fijn kwartet is geworden dankzij de aanwezigheid van mijn liefje Ellen
- wij samen reeds de verjaardag van Bouddha hebben gevierd op 1 van de grootste stupa's van Kathmandu
- dit een magisch moment was: flakkerende kaarslichtjes op het tempo van honderden tikkende gebedswieletjes... een feest van licht, geloof en goedheid onder het toezicht van de kleurrijke rustige ogen van Lord Bouddha!
- de Trisuli-rivier ons reeds heeft verwend met haar wilde golven op een raftdag middenin de prachtige natuur
- dit ook meteen het laatste uitje was dat we samen met Stijn, onze klasgenoot van postgraduaat noord-zuid, ondernamen
- wij het uitermate tof vonden om hem hier in Nepal te ontmoeten
- wij momenteel in Pokhara verblijven
- we ons ook al aan een dagje motto- en scooter hebben gewaagd
- dit mooie momenten met zich meebracht zoals: het genieten van een bubbelbadje in de rivier met Febe en Jo, onder een zalig zonnetje over prachtige bergbaantjes cruisen, lekker eten in een plaatselijk restaurantje, mottofotoshoot doen in de tuin van het restaurantje, ...
- dit ook een minder fijn moment met zich meebracht toen er vlakbij een dodelijk accident was gebeurd en wij niet anders konden dan de brokstukken van zeer dichtbij te passeren
- die brokstukken niet enkel bestonden uit een kapotte motto maar ook uit de dode bestuurder die een arm miste en een gescalpeerde schedel had… VRE VUL
- ik hier echt niet goed van was en dat niet zonder traantjes gepaard ging!
- wij tijdens het eten van een snack (cheese balls en peanut masala -> aanraders!) ineens verrast werden door een immense onweer
- dit gepaard ging met paarse bliksemschichten, donder zo luid als vuurwerk dat in huis zou worden afgeschoten en hagelbollen die je meteen knockout zouden slaan
- wij net terug zijn van een 6-daagse trek in het Annapurna gebied van Nepal
- deze trek ‘Annapurna Panorama’ noemt en je dat letterlijk mag nemen
- ik jullie hieronder een kort verslagje meegeef:

De trek in een notendop:

DAG 1:
- de eerste ijzerend hangbrug die ons over de heldere rivier brengt
- de zotste watervallen die ik al ooit in mijn leven zag
- een meute kleine aapjes die van de ene naar de andere tak springen
- een duik in 1 van de ijskoude ‘badjes’ van de rivier
- dit is vrijheid, ik voel het tot in de toppen van mijn tenen!

DAG 2:
- 3000 trappen omhoog op het ritme van mijn ipod die er op los shuffelde
- Melkthee en brood met yak cheese mmh
- Jungle-avonturen: de mooiste en grootste watervallen, wilde kleine aapjes, felgroene varens, de zotste begroeide bomen, prachtige groene uitzichten, de 7000 meter hoge Annapurna South die jammer genoeg deels in de mist verstopt bleef (stomme moesson), 5 bloedzuigers op 2 voeten, een hevige regenbui ten midden van een oerwoud waaaah!
- Genieten genieten genieten
- Doodop crashen in de lodge

DAG 3:
- de himalaya zo machtig en groot voor onze ogen
- zalige baantjes doorheen het rododendronwoud: prachtig kronkelende bomen
- de woeste rivier die ons volgt en die ons via suspensious bridges van de ene naar de andere kant overbrengt
- een aapjesspeeltuin boven ons hoofd (grote apen met een witte haardos, foto’s volgen!)
- overnachten in een slaapkamer die vol is van de himalaya (een visbokaaltje met overal ramen en een prachtig zicht)
- ontbijt bij zonsopgang over besneeuwde bergtoppen

DAG 4:
- voor het eerst verlaten we het toeristisch pad om een shortcut te nemen doorheen een heerlijk bos
- 2 honden uit de laatste lodge begeleiden en beschermen ons doorheen het 1ste deel van de dag
- We beklimmen 2 bergen en bereiken zo ‘the little paradise’, een serene plek bovenop 1 van de Bergen… grote groene tuin met palmbomen, bloemen, kuikentjes en al wat je maar wil om paradijselijk te zijn…
- We dalen diezelfde reuzeberg af via 100den trappen met ‘huilende kuiten’ tot het gevolg
- We bereiken de rivier, ze is heerlijk onstuimig… ik zie voor het 1st in mijn leven een grote waterval van zoooo dichtbij… het neervallende water is ijskoud maar heeft zo een grote kracht dat het stomend de onderliggende rivier bereikt
- Onze eindbestemming van de dag is Jino Danda, een dorpje dat bekend staat om zijn hot springs (heet water dat uit de berg komt en wordt opgevangen in zwembaden)
- Enkele Nepalese pottenkijkers en een bende toeristen weerhouden ons niet om te genieten van deze hete baden en er tot de laatste in te blijven weken met vellekes als verrimpelde appeltjes

DAG 5:
- late start met felle zon
- fijne baantjes: beetje omhoog, beetje omlaag
- onze maat Vre Vul (alweer een hond als compagnon, bij deze een toepasselijke naam gegeven) begeleidt ons tot hij in het dorpje Landruk een gespleten schapenkopke interessanter lijkt te vinden 
- Afkoeling zoeken onder een watervalletje
- Aankomen in Tolka bij moedre en voadre van de sunlight guesthouse
- Voor het eerst sinds rasuwa hebben we terug een familiegevoel, zalig
- Moedre verbaast ons door al gauw voor te stellen om een jointje te rollen met haar biologisch geteelde wiet… mmh lekker bij een kopje verse muntthee

DAG :
- enkels pijn, kuiten pijn, alles pijn
- 1000 meter dalen onder een felle zon
- Afscheid van de Bergen… dag kanjers
- Uitzicht over een mistig pokhara
- T’is mooi geweest

Wauw jong, deze trek heeft me deugd gedaan! Het stappen zet mijn hoofd stil en doet mijn lijf werken. T’is geestig met ons vieren! Het landschap hartverwarmend schoon… telkens weer verschieten hoe hoog die Bergen zijn… mijn ogen zoeken in de lijn van de andere Bergen en zien plots BOVEN de wolken de besneeuwde toppen verschijnen als gigantische muren die de wereld ommuren of als het machtige dak van mijn ongelooflijke fantasiewereld hier…

De reis gaat verder… binnekort verlaten we Nepal om terugkeren naar het land van ons hart… het hete pikante gekke INDIA!

Tot de volgende!

1 opmerking:

  1. Ik hou er van om prachtige artikels te lezen, net zoals deze. Bedankt om het te delen!

    BeantwoordenVerwijderen